زمان تقریبی مطالعه: 4 دقیقه
 

مکان‌های دعا





مکان‌های دعا، مکان‌هانی هستند که خداوند در آن مکان‌ها دعای بنده را زودتر مستجاب می‌کند.


۱ - مقدمه



دعا در فرهنگ اسلامي از جايگاه بسيار والايي برخوردار است و از آن به عنوان سلاح مؤمن و يكي از بهترين راه‌هاي كمال و رسيدن به اهداف متعالي و ارتباط با خداوند متعال ياد شده است. در روايات معصومین و دستورات بزرگان، همواره توصيه به دعا كردن شده كه دعا در هر شرايط زماني و مكاني و روحي افراد امكان‌پذير و مؤثر است، امّا برخي از مكان‌ها و زمان‌ها با توجه به اهميت آنها، جهت استجابت دعا تأثير خاصي دارند و خداوند برخي از زمان‌ها و مكان‌ها را نسبت به ديگر مكان‌ها و زمان‌ها فضيلت و برتري داده است؛ مانند برتري شهر مکه نسبت به ديگر سرزمينها و فضيلت شب قدر نسبت به هزار ماه. خداوند اين فضيلت‌ها را براي آن قرار داده تا انسان بتواند با استفاده از آنها هرچه بهتر و بيشتر به خداوند تقرب جويد.

۲ - مسجد



درباره فضیلت مسجد نسبت به سایر مکانها، امام باقر (علیه‌السّلام) می‌فرمایند: رسول خدا (صلّی‌الله‌علیه‌و‌آله) از جبرئیل پرسید چه مکانی نزد خدا محبوب‌تر است. جبرئیل فرمود مساجد، و محبوب‌ترین مردم اهل مسجد کسی است که اول از همه داخل مسجد شود و آخر از همه خارج شود.
[۱] کلینی، محمد بن یعقوب، کافی، تهران، دارالکتب الاسلامیه، چاپ سوم، ۱۳۶۷ ه ش، حدیث۱۴.
دعا در مکان محبوب خدا به اجابت نزدیکتر است چنان‌که امام باقر وقتی حاجتی داشت به مسجد می‌رفت و دعا می‌کرد.

۳ - مسجد کوفه



این مسجد مکانی است که سالکان و عارفان بسیاری با عبادت در آنجا، خود را به درجات بلند عرفانی رساندند. مسجدی است که به فرموده امام صادق (علیه‌السّلام) هزار نبی و هزار وصی در آن نمازگزارده‌اند. و علمای بزرگ شیعه عملا فضیلت این مسجد و تاثیر دعا و مناجات در آن را ثابت کرده‌اند.

۴ - مکه



مکه از ابتدای خلقت سرزمین برگزیده خداوند بوده است. برای همین خانه خدا در آن مکان مقدس بنا شده است و خداوند به درخواست حضرت ابراهیم، مکه را شهری امن برای ساکنان آن قرار داده است. و به خاطر فضیلتی که دارد دارای احکام ویژه‌ای است و این فضیلت باعث استجابت دعا می‌شود چنان‌که امام رضا (علیه‌السّلام) در حالیکه اشاره به مکه و کوه‌های اطراف می‌کرد، فرمود: کسی در آن کوه‌ها توقف نمی‌کند مگر اینکه دعایش مستجاب می‌شود لاکن دعای مومن در آخرتش اجابت می‌شود و دعای کافر در دنیایش.
[۵] ملکی تبریزی، میرزا جواد، المراقبات، ص۲۰۸.


۵ - مسجد‌النبی



همان‌گونه که مساجد نسبت به سایر اماکن برتری دارند، در میان مساجد نیز برخی از آنها نسبت به برخی دیگر برترند. از امام صادق (علیه‌السّلام) روایت است که: رسول اکرم فرمود نماز در مسجد من برابر است با هزار نماز در مساجد دیگر غیر از مسجد‌الحرام.

۶ - حرم امام حسین



امام صادق (علیه‌السّلام) می‌فرمایند: خداوند در روی زمین مکان‌هایی دارد که دعا در آنها مستجاب می‌شود و حرم امام حسین (علیه‌السّلام) یکی از این اماکن است.

۷ - سرزمین عرفات



امیرمومنان (علیه‌السّلام) می‌فرمایند: رسول خدا در حجةالوداع فرمود روز عرفه هنگام عصر خداوند به سبب اهل موقف عرفات، مباهات می‌کند و به ملائکه می‌فرماید به بندگانم نگاه کنید که از اطراف عالم با تحمل سختی به اینجا آمده‌اند. آیا می‌دانید از من چه می‌خواهند؟ ملائکه گویند درخواست بخشش و مغفرت می‌کنند خداوند می‌فرماید گواه باشید که آنها را بخشیدم.

۸ - پانویس


 
۱. کلینی، محمد بن یعقوب، کافی، تهران، دارالکتب الاسلامیه، چاپ سوم، ۱۳۶۷ ه ش، حدیث۱۴.
۲. کلینی، محمد بن یعقوب، کافی، تهران، دارالکتب الاسلامیه، چاپ سوم، ۱۳۶۷ ه ش، ج۲، ص۴۷۷.    
۳. کلینی، محمد بن یعقوب، کافی، تهران، دارالکتب الاسلامیه، چاپ سوم، ۱۳۶۷ ه ش، ج۳، ص۴۹۲.    
۴. بقره/سوره۲، آیه۱۲۶.    
۵. ملکی تبریزی، میرزا جواد، المراقبات، ص۲۰۸.
۶. کلینی، محمد بن یعقوب، کافی، تهران، دارالکتب الاسلامیه، چاپ سوم، ۱۳۶۷ ه ش، ج۴. ص۵۵۶.    
۷. ابن فهد حلی، احمد بن محمد، عدةالداعی، ص۵۶.    
۸. مجلسی، محمدباقر، بحارالانوار، ج۹۶، ص۴۹.    


۹ - منبع



سایت اندیشه قم، برگرفته از مقاله «مکان‌های دعا»، تاریخ بازیابی ۹۶/۳/۱۴.    

رده‌های این صفحه : مقالات اندیشه قم




آخرین نظرات
کلیه حقوق این تارنما متعلق به فرا دانشنامه ویکی بین است.